28, 29, 30, 31 - Paris, Bryssel, Amsterdam

Woho! Tobias ändrade tagentbordsinställningarna så nu kan jag skriva riktigt svenska... coolt!

Dag 28 - Paris:
Nu började jag bli plågsamt trött. Kikade på Notre Dame och vadrade längst marknadsstånden vid Bastille. Köpte en croissont och softade.
   Därefter promenerade jag till Louvren där jag promenerade omkring i sakert 3h - det var gigantiskt! Först kikade jag på allt väldigt intresserat och koncentrerat, men mot slutet blev jag så slut att jag bara tog mig till de kända foremalen - Mona Lisa, Afrodite, Döende slaven. Sedan tog jag mig ut till solen igen.
   Träffade värsta sortens människa: halvt fransk, halvt italiensk. Usch... han är nog den äckligaste jag träffat hittills. Men alla kan jue inte vara trevliga och söta.
   Blev en tidig kväll for mig. Tvättade och sedan sov jag 12h - det var helt underbart.

Dag 29 - Paris/Bryssel:
Kände mig utvilad efter 12h sömn och började bege mig mot Eiffeltornet. Kikade på platser och parker som tipsades i min karta under vägen dit, bl.a. Pantheon - det är så bra att alla museum i Paris är gratis för oss ungdomar!
   Efter ca 2h promenad kom jag fram till Eiffeltornet. Det var stort... men annars så kändes väl det inte något speciellt. Förutom att det var fullt med turister och tiggare där. Det var det jobbiga med Paris - så många tiggare på alla turistplatser!
   Fortsatte promenera mot frihetsgudinnan. Åt lunch efter vägen och där kunde de inte engelska, sa fick en panini istället för en baguett :(
   Väl framme vid den lilla frihtsgudinnan köpte jag ett tunnelbanekort och åkte runt till övriga turistmål i Paris. Kikade även på Moulin Rouge - och omkring där finns bara sexshopar och ett sexmuseum som tyvärr kostade, så jag gick aldrig in.
   Efter att ha varit ute i ca 6 och en halv timme tog jag mig tilbaka till mitt hostel och begav mig till tågstationen. Fick dock veta att det skulle kosta mig ca 25euro att åka från Paris tågstation till Bryssel - aldrig att jag skulle betala det priset!
   Tågmannen hittade dock en biljett åt mig till Bryssel for 5euro som gick från flygplatsen, så jag tog mig dit och tog det tåget istället.
   Under tågresan från Paris till Bryssel lyckades jag för första gangen hamna i en vagn fylld med småbarn. Inte de söta utan de som skrek under hela färden. Jag höll på att bli galen! Tur att resan bara tog 1h, annars hade jag nog tagit livet av mig.
   Väl framme hjälpte en mycket trevlig och gullig busschaufför mig till mitt hostel. Där pratade jag med några kanadensiska tjejer och australienska - det kändes faktiskt riktigt bra att få prata med tjejer! Var ett tag sedan nu, och de var jättetrevliga och gulliga.
   Men gick och la mig tidigt igen - slut som valigt.

Dag 30 - Bryssel:
Tog mig upp hyffsat tidigt (som vanligt) så jag kunde utnyttja gratis Interet utan att behöva köa. Satt där i säkert en timme innan jag promenerade hit och dit omkring i det historiska cetrumet. Efter lunch tog jag mig till Eu-parlamentet - ett ställe där de t.o.m. tvättar väggarna, helt galet! Orkade dock aldrig gå in utan gick bara förbi untanför.
   Hittade en fin park där jag upptäckte att jag helt glömt bort Eriks födelsedag - igen! Jag dålig, mycket dåligt.
   För övrigt gjorde jag inte mycket mer. Träffade ett par trevliga italienare på hostlet som bodde nära Alperna. Bev ditbjuden då jag sa att jag skulle vilja se Alperna på när håll. Så nu har man 2 ställen i Italien med boende om inte annat ;p
   Men jag smakade en belgisk öl, sedan gick jag och la mig. Så less på att resa! Den natten längtade jag bara till nästa dag då jag skulle möta Tobias och få bo i ett riktigt hem med hemlagad mat igen.

Dag 31 - Bryssel/Amsterdam/Nijmeden:
Åt alldeles för mycket till frukost igen (gratis frukostbuffe), men lyckades promenera till tågstionen i alla fall. Det var kallt i tåget och när jag kom fram till Amsterdam regnade det - första dagen med regn! Jag frös i Bryssel när jag hade 21 grader, så ni kan gissa hur kallt jag tyckte det var med Amsterdam.
   Promenerade omkring men gick aldrig in till Anne Franks hus - kostade för mycket och var alldeles för lång kö. Gick inte heller in till någon Coffeshop. Mitt favoritställe var en kyrka där de spelade orgelmusik. Riktigt mysigt i regnet :)
   Som vanligt började en man prata med mig när jag satte mig vid torget fatt iaktta människor. Annars hände inget spännande.
   Omkring 19:00 tog jag tåget mot Nijmeden. Träffade en riktigt trevlig kille som också var intresserad av teater och musikaler. Hade en riktigt trevlig pratstund, i ännu ett iskallt tåg ;p
   Framme i Nijmeden fick jag vänta 2h innan Tobias kom fram. Satt bara och läste... och frös. Ni kan gissa om jag var glad när jag äntligen kom fram till Tobias hem och fick en säng och ett varmt täcke.

Så nu är mitt resande slut... och det känns skönt. Idag har jag gjort absolut igenting, och sov en timme nu på dagen. Så skönt att göra ingenting!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0