Dag 1 - Berlin

Idag har jag haft sovmorgon och sovit till 07:30, innan har jag inte fatt mycket sömn. Första natten pa taget sov jag totalt ca 5-6h, pa taget till Berlin 2h och sa nu 6-h. Men jag ar ju inte har fatt sova.

Pa taget till Berlin traffade jag en svensk kille som bott i Berlin ca 4 ar, sa igar (13/7) pa förmiddagen strosade han omkring pa gatorna med mig och gav mig "backstge"-information, sa jag hade riktig tur dar! Han hjalpte mig hur kollektivtrafiken fungerar (S-bahn ar en tunnelbana som gar ovan jord och U-bahn under, och de har olika grön gubbe i östberlin och västberlin) och gjorde markeringar pa min karta vad han tyckte var sevärt. Pa eftermiddagen strosade jag omkring ensam och turistade.

Vi hade sol och väldigt varmt, sa jag svettades i mina gympaskor och langbyxor eftersom det varit sa kallt pa morgonen (solen kom fram först omkring 10-11). Jag kikade pa Berlins "skyskrapor" (det moderna kvarteret), rikshuset, det där berömda platsen med den vita pelarbyggnaden, monementet över de mördade judarna, den sprängda kyrkan och sa var jag inne i Tyska historiska museet. Trots att jag hade 1 och en halv timme pa mig där hann jag inte med allt. Fick springa igenom 1500-1918, sedan stängde dem och jag blev utkastad. Hann inte se om Tysklands moderna historia, det var lite trakigt.

Annars sa är alla supertrevliga här - inte alls som i Sverige! När jag tog fram min karta och studerade hur jag skulle ga kom en tysk man fram och visade mig, trots att jag inte hade bett om hjälp eller att han kunde ett ord tyska. Och pa tagtunnelbanan nös jag och en ung man sa prosit (jag gissar, han sa det pa tyska men han tittade pa mig).  Sant händer inte i Sverige ;p
   Men trots att Berlin är en sadan modern stad är de inte sa bra pa engelska, vilket är förvanande. Som tur är sa är svenska och tyska ord ganska lika, sa jag kan läsa pa manga tyska skyltar och första vad det betyder, och kanske pga mina ringa tyskakunskaper. När jag reserverade en plats pa taget till idag (14/7) pratade försäljaren ett tag tyska, vilket jag förstod men svarade pa engelska. Och jag köpte en kringla igar helt pa tyska!

Men som sagt, idag tar jag nattaget till Poland. Jag reserverade en plats och aker kl. 21:04 idag. Jag ska beta av museerna idag, men hinner nog inte med Berlin Zoo - vi far se. Hittills har jag inte lidit sa mycket av ensamheten da jag umgicks med svensken natten 12-13/7 och pa förmiddagen, och igar kväll pratade jag med en holländare pa kvällen.

Nu ska jag fortsätta röra pa mig och turista lite mer i Berlin!

Kommentarer
Postat av: Sara

Åååå vad roligt :D Jag är så avis! Ta hand om dig och fota mycket! Kraam!

2009-07-14 @ 17:26:12
URL: http://unsichtbar.blogg.se/
Postat av: Jullan

ooh spännande!! :D Ha det bra!

2009-07-15 @ 15:12:00
URL: http://martajuliavictoria.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0