Dag 13, 14 & 15 - Rom & Neapel

Dag 13 - Rom
Fick 2h med somn, och 2h med halvsomn (trafiken satte igang omkring 6 pa morgonen utanfor). Kom iaf ut pa gatan omkring 08:30, sedan var jag ute i 10h.
   Jag promenerade omkring i omradet kring den beromda fontanen, Pantheon o.s.v. Sedan knatade jag over till Vatikanen. Efter nattens promenad hade jag annu ont i fotterna sa det var en plagsam men vard promenad.
   Kom fram och fick inte komma in i Vatikanen - jag kom ihag att tacka knana, men glomde mina axlar! Arg gick jag till museet for Sixtinska Kapellet. Nog var det val intressant med romersk och grekisk historia och visst var taket vackert... men inte riktigt vart de 14 euro jag betalade. Men men.
   Efter det sa tog jag en lunch och funderade over mitt ode. Jag kom fram till att jag maste in till St. Peterskyrkan - det ar bara nagot man maste gora i Rom!
   Sa jag kopte mig en Italia-sjal sa jag fick komma in. Det var faktiskt haftigt och precis nar jag skulle ga ut var jag besviken over att inte ha sett Pieta-statyn och sa... Ja, dar var hon till vanster! Helt underbar! Pieta-statyn var mer "breath-taking" (sry for min engelsk-svenska... men efter 2 veckor har huvudet blivit lite fucked up, tanker pa en blaning av svenska och engelska) an taket i Sixtinska Kapellet.
   Efter det gick jag mot mitt hostel. Kopte med mig lite pasta och present till pappa. Val pa hostlet somnade jag en timme, gick pa Internetcafe och sedan satt jag och Kristoffer och pratade bara och tog det lugnt. Blev en tidig kvall, klockan halv 1 sov jag :p

Dag 14 - Rom/Neapel
Jag har verkligen borjat vakna tidigt! Vaknade omkring 7-8 och borjade vandra mot stationen. Dar blev det frukost och en inte alltfor lang vantan pa taget. Och denna gang fanns det air condition i taget, woho!
   Val framme tog jag mig till pendeltaget som skulle fora mig till mitt hostel, det lag utanfor staden. En kanadensare borjade prata med mig och det visade sig att en kille i sallskapet var svensk - wiie! Jag fick prata svenska!
   Bade kanadensaren och svensken var supertrevliga! Trakigt att samtalet var kort, for till slut var jag tvungen att hoppa av.
   Kom till mitt hostel som verkade helt okej. Lamnade av sakerna och akte in till Neapel - ett misstag. Neapel ar inte alls en vacker stad. Det ar smutsigt, husen ar slitna. Dessutom varnade bade broschyren och fransmannen jag traffade i Venedig om Neapel, speciellt omradet i narheten till tagstationen. Det var faktiskt enda gangen jag var radd!
   Efter promenerat omkring i 2h och inte funnit nagot fint at jag pa en pizzeria i narheten till tagstationen. (Man maste jue ata pizza i Neapel!) Blev uppraggad igen, suck.
  Tillbaka till hostlet. Gled omkring lite, funderade vad jag skulle gora. Och sa traffade jag en svensk och en norsk som reste tillsammans - sa jag fick prata en mer massa svenska :D
   Vi satt och pratade, sedan tog vi oss ut pa en promenad - dessa svenskar tyckte ocksa att det avr onodigt att festa upp pengarna, sa jag ar inte den enda :) Nattetid ar det helt ok att vara ute och promenera, det ar ungefar som en svensk sommardag :p
   Efter ett tag klattrade vi over nagra staket till en park dar de hade studsmatta. Jag hoppade inte desto mer, men var grymt roligt att bara kika pa killarna. Att klattra over var grymt jobbigt - inte lika latt som i Sverige! Dessutom skar jag upp hela fingret.
   Men till slut tog det roliga slut nar en vakt/polisen kom dit och kastade ut oss. Da blev det sangen - och som vanligt somnade jag pa en gang.

Dag 15 - Neapel
Tog mig upp tidigt, men fick vanta till kl. 8 tills receptionen oppnade for att fraga om de hade nagon sang till mig. Icke, sa en plats pa soffan fick jag.
   Tag pendeltaget (tror det ar som ett pendeltag) och sedan bussen upp till Vesuivo. Dyrt var det, men jag unnade mig den kostnaden (har jue anda ingen boendekostnad).
   Det var underbar utsikt for Vesuivo, och alltid skont med lite vandring - aven om det var hyffsat mycket turister. Upp gick det bra med mina sandaler, men ner sa fick jag en massa smasten och grus i dem sa det var inte det mysigaste. Dessutom ar jag klumpig, sa jag ramlade och skrapade upp min vad - sa nu ser jag misshandlad ut med skadad hand, skadad vad och skadade fotter. Men jaja :)
   Tog bussen tillbaka till Pompeji och for en gangs skull hade de ungdomsrabatt och inte bara studentrabatt - woho! Pompeji var inte riktigt sa fantastiskt som jag trodde det skulle vara, hade man sett en grand sa hade man sett alla. Det som avr coolt var konsten som fanns kvar pa ytterst fa vaggar, och sedan manniskorna. Manniskorna, alltsa vulkanaskan som formats efter manniskorna, var faktiskt riktigt haftigt och sorgligt. For man kunde se paniken i manga och uscha... men intressant om inte annat.
   Kom tillbaka till hostlet hyffsat tidigt. Funderade vad jag skulle htita pa. Kopte chips till middag - billigt. Traffade en amerikan som jag umgicks med resterande kvallen. Han var riktigt trevlig, och ganska lik mig sa vi kom bra overrens :)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0