Dag 2, 3 och 4 - Berlin och Krakow

Nu sitter jag har och forsoker doda lite tid. Mitt tag mot Prag gar klockan 22:15 och tagstationer ar val inte kanda fatt vara sa hysteriskt roliga. Men jag tankte uppdatera vad som hant i mitt liv har :)

Dag 2 - Berlin
Jag kom upp i tid, men satt vid datorn alldeles for lange. Pratade med en italienare som bodde pa stallet, och sedan sprang vi pa varandra 2 ggr till efter det: sjukt! Sa da ville han ge mig sin mailadress, men det var faktiskt lite laskigt.
   Sedan akte jag ivag till Museet om Berlins historia, som var nagat av en besvikelse. Var val inte sa stor skillnad mellan den och tyska historiens, men nu fick jag jue se Tysklands moderna historia ocksa. Men dyrt var det och inte fick man fota om man inte hade betalat ett fotobiljett... Skandal!
  
Snusbrist (jag har inte snusat nu pa 3 dagar) och trotthet fick mig att skita i de andra tva museumen jag funderat pa och akte till Berlin Zoo. Det var riktigt haftigt faktiskt med de mer exotiska djuren. Och shit vad lejon ar stora! Gigantiska katter.
   Efter det tankte jag ga pa instrumentmuseet, men p.g.a. de tidigare namnda faktorerna (om jag far gissa) sa lyckades jag bara ta fel U-bahn hela tiden och nat klockan narmade sig 16:00 sket jag i dem planerna (de flesta museum verkar stanga kl. 17:00).

Istallet akte jag till "Ost-Berlin" och at en billig lunch/middag. Efter att strosat lite omkring i centrum hoppade jag pa mitt tag mot Krakow omkring 21:00. Ett jattemysigt tag, eller inte! Toaletterna... jag ryser.

Dag 3 - Krakow
Jag sov inte sa himla bra, men det gor man jue aldrig om man sover sittandes. Men fick anda hyffsat bra med somn. Kom fram omkring 9 pa morgonen till Krakow.
   Tog ett tag innan jag forstod mig pa kartan jag inforskaffat och kunde ta mig till mitt hostel. Dar lamnade jag av mig min packning och gav mig ut pa staden.

Jag strosade omkring, mestadels i gamla stan. Sedan tog jag mig till ett museum om andra varlskriget. Hyffsat intressant faktiskt - och gratis! Det uppskattar jag.
   Polen ar sjukt billigt! Jag slosade inte mer an ca 200sek igar och da ar boende och mat inraknat. Me like :)

Jag holl pa att smalta bort av varmen och tog mig tillbaka till mitt hostel redan vid 5. Dar traffade jag en australiensk tjej som ocksa reste sjalv. Hon skulle resa i 3manader och hade redan varit ute 2. Wow, sager jag bara!
   Sa jag hangde med henne lange tills hon skulle duscha. Da borjade jag prata med tva svenska killar... och det ar faktiskt skont att prata lite svenska. Och engelska med folk som forstar det - underbart!
   Vi spelade kort med tva hollandare och en annan australiensk tjej och drack som ol. Hade riktigt roligt, och alla ar sa himla trevliga :) Jag ska hora av mig till de hollandska killarna imorgon nar jag kommer till Tjeckien, de akte dit imorse.

Dag 4 - Krakow
Jag kom upp alltfor sent! Egentligen stiger jag aldrig upp efter halv 9, men vill anda forsoka ta mig upp tidigare eftersom jag brukar sitta vid datorn pa morgonen (i vanliga fall).
   Nu blev det inte sa, men kom ivag forst vid 10:30. Reserverade min plats till Tjeckien (nar det ar nattag vill jag vara saker pa att jag kommer fram och inte blir kvar) och gick till busstationen. Sedan akte jag till Auschwitz.

Resan dit tog en och en halv timme, vilket jag mestadels sov bort. Men omkring 14:00 var vi framme och jag steg in. Jag vet inte om det ar snusbristen som gor mig mycket kansligare, men jag holl pa att borja grina och madde illa. Tyckte det hela var jattejobbigt och psykiskt jobbigt.
   Akte aldrig till Birkenau, tyckte Auschwitz var ngo jobbigt och efter att inte langre kunna se pa fotona med vanliga manniskor som tvingats utsattas for ett hemskt ode bestamde jag mig fatt aka tillbaka till Krakow.

Jag hittade ett matstalle vid busstationen dar jag fick testa pa typisk "polsk" mat. Och efter det shoppade jag upp mina smapengar pa godis - inte atit sant sedan jag akte fran Sverige, man blir verkligen nyttig pa resande fot! Lar vara jattesmal nar jag kommer hem ;) kan man hoppas iaf...

Nej, ska val inte ockupera datorn langre. Ska ta min packning och bege mig mot stationen.
Prag, here I come!

Kommentarer
Postat av: Jullan

Ta det försiktigt!

2009-07-16 @ 20:15:35
URL: http://martajuliavictoria.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0