Dag 5, 6 och 7 - Prag och Wien

Dag 5 - Prag
Jag anlande till Prag en timme forsent. Vagbeskrivningen till mitt hostel var vattentatt. Efter att ha lamnat av ryggsacken gav jag mig ut till Gamla stan. Jag strosade omkring och madde gott i solen nar en amerikanare borjade prata med mig. Vi umgicks under dagen och hade picknick i en park. Han var trevlig och vi kom bra overrens.
   Till kvallen sjonk humoret nagat. Personalen pa mitt hostel var inte den trevligaste och jag fick tjorva mycket. Men jag accepterade amerikanarens erbjudande om middag och vi mottes upp for en ol och "pork neck". Det kallades for Tjeckiens specialitet... men smakade som Kassler. Men jaja, man maste jue testa.
   Vid 23:30 traffade vi hollandarna. Vi gick till ett fik och tog varsin Long Island Ice Tea, sa jag fick bli full ;p De hade socker i botten, skumt nog ;p
   Sa det var min utekvall hittills. Hade riktigt trevligt :) Till resans slut ska jag aka till Holland och halsa pa Tobias som jag blivit sa bra van med. Det kommer nog bli lite trevligt och spannande... om han nu inte andrar sig ;p

BTW. Var ute och gick i klanning och sandaler sa borjade det sporegna! Jag holl min karta over huvudet fatt inte bli heelt genomblot, som i filmer. Kandes lite coolt maste jag saga ;) Men blott. Och kallt.

Dag 6 - Prag/Wien
Tog mig upp ur sangen, konstigt nog inte sa bakis (kanske pga de 2h somn jag fick). Checkade ut och tog mig till tagstationen. Tog ett tag innan jag fattade att jag var pa fel tagstation och akte vidare. Kopte en hamburgare till frukost kl 12 och satte mig pa taget.
   I platserna bredvid mig vid gangen satt 2 svenskar. De blev makta forvanade nar jag pratade svenska med dem, men glada. Sa jag hade sallskap de 5h vi skulle till Wien. De hade pluggat i Lulea sa vi pratade mycket om Norrland. Trevligt med lite svenska ocksa, annars anvander man sa mycket engelska att man borjat tanka pa engelska!
   De fick tyvarr inte plats pa samma hostel som mig, sa de fick fortsatta jaga medan jag tog mig till Stan. Dar kopte jag i sista minuten en biljett till en Mozart-biljett. For att jag var sa sot (forsaljaren sa faktiskt sa!) sa fick jag kopa biljetten for 23 euro (den skulle egentligen ha kostat 54 euro sa ganska bra rabatt).
   Konserten var jattecool. Alla var superduktiga och de var kladda i 1700-tal klader. Och sa dirigerade dirigenten oss i publiken lite da och da, sa kandes speciellt ;)
   Tog mig hem levande, trots att jag var livradd fatt ga ensam i morkret!

Dag 7 - Wien
Mitt hostel har kanns inte alls som ett hostel. Det finns toa med dusch pa mitt rum. Och sangarna var baddade och skona och bara 4 sangar i rummet... Helt underbart! Men sov anda inte sa lange da jag skulle upp och fixa boendet till Venedig.
   Efter att ha fixat det och gjort nudelsoppa till frukost tog jag mig ut i staden. Jag akte och kikade pa Beethoven sommarlagenhet... men det var inte mycket att hurra for. Som tur var sa var det gratis.
   Sedan kom jag till en plats som hette "Schweden Platz". Det tyckte jag var roligt! Och sa var jag i Stadtsparken och sedan promenerade jag bort nagonstans i ingenstans. Blev hungrig och gick in pa ett litet snabbmatstalle fatt ta en Schnitzel (svenskarna sa att det var typiskt fran Osterrike). En gubbe som jobbade dar (eller agde stallet) satte sig vid mitt bord och borjade prata. Vi pratade pa tyska. Efter mycket om och men forstod vi varandra, men detta var min forsta riktiga konversion pa tyska.
   Slutade iaf med att jag fick kaffe (cappucino) pa maten och slapp betala for mig. Tack for det! Fatt hora av Sara att det ar dyrt i Venedig... men vettefan om jag tycker det ;p
   Akte in till museumstallet och kikade omkring dar, men gick inte in nagonstans. Till slut satte jag mig ned och lyxade till med ett glas vin. Tyckte jag fortjanade det efter den billiga lunchen ;)

Hittills alskar jag Wien! Jag borde flytta hit. Alla ar supertrevliga, superduktiga pa engelska och tycker att jag ar saa sot. Helt underbart! Men ikvall hoppar jag pa taget till Venedig, sa far komma hit en annan gang.

Jag alskar mitt liv just nu.

Kommentarer
Postat av: Sara

"Fatt hora av Sara att det ar dyrt i Venedig" Wien Sara. Wien ;)

2009-07-19 @ 23:20:24
URL: http://unsichtbar.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0