Ikea och en bekymmersam ekonomi

Vill du veta något om vägen du har framför dig, fråga den du möter.
 - Kinesiskt ordspråk


Jag hatar tidiga mornar. Den där lyckan över att fått vintertid var kortvarig. Visserligen fick jag jue sova en 7-8h inatt också, men känner mig gryymt trött. Jag verkligen hatar att stiga upp kl 6:00/6:30 varje dag. Visserligen kan jag sova till kl 7:00, men jag vill inte stressa på morgonen utan göra som nu; dricka kaffe och slösurfa ihopkrypt under täcket. Om det är någonting jag älskar är det mitt täcke...

Igår på Ikea var det väldit slitsamt. Lönehelgs-söndag - jag hade faktiskt inte förväntat mig mindre. Var i princip full rulle framtill stängning. Så sjukt mycket folk alltså! Hade ont i vänsterhanden, ryggen och fötterna... jag är verkligen inte van vid sådant jobb nå mer ;P Nej, tacka för ens mjuka kontorsstol alltså! 
  
Idag ska man tillbaka till kontoret. Måste börja tjäna lite pengar alltså, just nu har jag 1000kr att leva på till nästa löning - that's not gonna happen. Det känns som att man lever med kniven mot strupen hela tiden. Fast jag gör jue ändå som jag vill oberoende till min dåliga ekonomi. Det enda som sparar in är väl att jag alltid tar med mat hemifrån till jobbet och att jag jämför priser och tar det billigaste, men annars har jag jue unnat mig godis 1 gång i veckan (som är mkt dyrare än min mat) och jag har fortsatt snusa.
   Jag kan stolt säga att jag inte bett mor om bidrag ännu. Vet att hon skulle hjälpa mig direkt om jag ringde och frågade, men eftersom jag i grund och botten har pengar vill jag int besvära henne innan jag verkligen befinner mig i kris.
   Jag hatar pengar... Måste gå + nästa månad, annars blir jag galen! Men att spara ihop 50 000kr till sommaren... den drömmen hör nog till i samma kategori som drömmen om 2.0 ;p
   Man borde ha ett välbetalt jobb, som X... Tänk att få en timlön över 130kr (vet inte vad hans ligger på nu, men tror ingångslönen var omkring 130). Tänk att kunna ha egen lägenhet, vara slösaktig och ändå kunna spara pengar. Vad underbart! Visserligen hade jag jue kunnat bo kvar hos mor och far och sparat pengar, så jag får skylla migsjälv - det är jag som har valt den här situationen. Men trodde verkligen inte att det skulle bli så här låg lön för månaden (är tvungen att jobba 60h innan jag får pengar för min utbildning).

Nåväl, min ekonomiska situation är väl inte alltför rolig att läsa om. Fast mycket har inte hänt sedan senast. Jobbat på Ikea och tagit en tidig kväll. Idag blir det hushållsarbete igen: Dammsuga, diska och ev. tvätta. Fast hushållsarbete är ganska lugnande, och här ser förjävligt ut! (hade verkligen inge lust att ställa mig och städa igårkväll efter att ha sprungit omkring som en galning hela dagen och sedan städat i 1h... no no!)

Dags att göra mig i ordning till jobbet, och kanske äta frukost... inte hungrig alls av någon skum anledning! Nå väl...


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0