Stockholm är en skum stad!

Igår när jag bloggade glömde jag helt bort att skriva lite skumheter som försiggår här i hufvudstaden... Så jag får dra upp några exempel nu.

Igår när jag promenerade vid Fridhemsplan, mitt på ljusa dan (omkring 2) så stannade en gubbe, omkring 60, mig. Han var klädd i rock och hatt, propert klädd med ett ansiktet bitet av livet.
   "Ursäkta mig," sa han, "men jag måste bara fråga; hur känns det att vara vacker?
   Jag stirrade på honom i total chock innan jag halvt stammande, halvt skrattande svarade: "Ja du, jag vet inte..."
   Han skrattade med mig och sa: "Du är vacker!" och skakade på min hand (eller rättare sagt, handled) innan han fortsatte gå längst gatan. Ingen doft av alkohol, inget fel i talet. Helt enkelt en helt vanlig gubbe på promenad en lördag...
   Sådana där saker som händer en jämnt ;p

Vanligtvist när man går till butiker så brukar inte biträdena ta desto större notis om en förutom att de slår in ens varor och vill ha betalt. Man säger hej, hej då - that's all.
   Nu dock finns det en liten Norrlänning i Skärholmen. Tidoptimist som jag är stressade jag in på Lidl innan jag skulle med t-banan. (Okej, det går ett nytt tåg varje 10:e minut... men tror ni jag vill vänta extra 10min?) Jag kikar lite åt höger och vänster medan jag trippar med ovana fötter i högklackat innan jag beslutar mig för att ta ödet i mina egna händer och frågade första bästa killen med Lidl-kläder om de sålde snus och var snusen fanns.
   Såklart sålde de sånt! Men de hade inte alla märken, så han undrade vad för märke och sort jag ville ha innan han sprang iväg och letade fram en dosa till mig som han sedan la till killen i kassan - service på hög nivå!
   När jag står i kö ser jag sådana där "snuskort" som man har på Ica (där i Umeå iaf, när brutiksbiträdet trodde jag skulle köpa ut snus...). Men skitsamma, jag har min dosa i kassan.
   Så blir det min tur och superstressiga killen i kassan börjar slå in varorna som tanten bakom mig lagt på bandet.
   "Hej! Det där är inte mina varor, jag vill bara ha snuset... Jag vill ha snuset där bakom, men jag vill inte ha några bröd!" försöker jag stamma fram, för jag vill jue verkligen inte ha extra bröd!
   "Jaha, det är du som är snus-tjejen!" sa han och tog fram dosan som låg där bak och väntade på mig "Då slår vi in den här och slår bort den här. Det blir 32kr, ha en trevlig kväll!"
   Jag tar min dosa, men är grymt chockad. Trevlig kväll? Det har jag väl aldrig hört från ett butiksbiträde... Och det var jue jag som tjorvade! De är verkligen trevliga mot oss norrlänningar...

Idag skulle jag till jobbet. Jag ville ligga kvar och kramas med täcket för det var såå varmt och såå mysigt. Men nej, jag är jue en hårt arbetande kvinna så jag steg upp och tog mig till t-banan.
   Eftersom jag var i good tid gick jag jäättesakta. Väl framme tog jag kaffe och pratade med mina tidigare kollegor om allt mellan himmel och jord, men mest om jobb. Klockan 08:45, efter att ha läst några sidor i metro, druckit upp mitt kaffe och mina kollegor försvunnit för att jobba, kom min nya coach fram till mig. "Sara, kan du följa med mig?"
   Överlycklig att få göra något vettigare än att läsa Metro och tjuvlyssna om tjejen som rekryteerade (jag kan inte stava) mig pratade om just hur svårt det är att rekryteera några följde jag efter min coach... Bara för att få höra att de inte har några arbetsuppgifter åt mig. Så det innebar att jag får betalt för en hel dags jobb, fast jag inte gjort någonting. Om det inte är lättförtjänta pengar, vad är då det?
  
En jäkla bra sak med mitt jobb iaf är att alla är så öppensinnade och trevliga. (Jag förstår inte det där med att stockholmare är dryga... bara träffat på en sådan hittills!) Det var jag och en annan kille som skickades hem för att vi inte hade några arbetsuppgifter så vi tog tvärbanan tillsammans och pratade om allt mellan himmel och jord. Det kommer nog gå bra i min nya grupp :)

De ringde från Four Service idag också. Circus hade velat ha just mig att jobba på onsdag, vilket känns jätteroligt eftersom det ändå är en arbetsplats som har hööga krav på sina anställda och om de är imponerade av mig så är det jue jätteroligt och ett jättebra ställe att få bra kritik ifrån! Tyvärr så kunde jag inte jobba, och jag passade på att berätta om min nya arbetssituation också. Fast självklart ville jag inte få det att framstå som det egentligen är; att jag har varit för lat fatt ringa och berätta att jag fått heltid, så drog en vit liten lögn att jag inte är 100% säker ännu, men att det ser ut som att jag kommer börja jobba heltid.
   Och lite sant är det jue; har inte skrivit på nya papper ännu och jag vet jue inte när jag kommer få börja 08:30-17:00 - förhoppningsvist imorgon! Men jag är jue 08a-wannabee nu, och vi ljuger ;)

Ex. militären. Han skulle sälja sin gamla soffa för att han köpt en ny. Men det kunde han prompt inte säga, för han ville jue inte att folk skulle tro att hans gamla soffa var trasig eller dålig på något sätt. Så han hittade på att han hade en sambo från Småland som han flyttat ihop med.
   Herregud, vem orkar bry sig om sådant? ;P

Nej, nu ska jag ta tag i min betalda fria dag! Efter en förmiddag då jag bara soovit så ska jag faktiskt ta mitt feta arsle till tvättstugan och boka tid. Pappa kommer jue imorgon, då ska det se fint och städat ut här!


Kommentarer
Postat av: Jullan

låter som att du har det ganska bra där nere :)

Det var en bra grupp du kom att jobba med iallafall?



Tack, jag är också nöjd med bloggen. Inte för att jag nu uppdaterar så hemskt ofta, men dom gångerna man gör det kan det ju vara kul att veta att det ser någorlunda bra ut ;)



Jag lär väl ringa när du fyller år iallafall! ;D Icket att förglömma den stora dagen inte!

2009-10-12 @ 21:19:13
URL: http://martajuliavictoria.blogg.se/
Postat av: Jullan

och då får vi skvallra :)

2009-10-12 @ 21:19:49

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0