Hen

Vad jag förstått så använder man ordet "hen" när man inte vet vilket kön personen har i frågan, och kalla någon för den känns jue väldigt otrevligt.

Och av någon morbid sida av mig älskar jag att läsa kommentarerna till Aftonbladets (tveksamma kvalité) artiklar. Där stormar de svenska männen:
"Sluta våldta det svenska språket! Varför hitta på ett nytt ord? Håll svenskan svensk!"

Jag kan inte hålla med mer. För svenskan har inte alls utvecklats under de ca 800år vi funnits. På medeltiden gick alla runt och pratade om deras "By the way, datorn har kraschat".

Att vi lånar ord från engelskan är jue inte särskilt nytt, även om jag så här på rak arm bara kom ett uttryck som används ofta idag. Under hela vår svenska historia har vi påverkats och lånat ord från andra länder. Främst Tyskland och de senare åren England. Man ska inte behöva vara språkhistoriker för att kunna detta.

Och hur kan jag använda Dator som argument? Det fanns inte då, men vi har alltid haft 2 kön att kunna förvirras kring...

Okej, lite till språkhistoria:
1.Vid vikingatiden lät alla skandinaviska språken väldigt lika och Isländska är det språk som är mest likt (skrift och tal) språket våra förfäder vikingarna pratar.
Men ja, jag håller med. Ingen utveckling har skett där, svenskan och isländska är Sjukt Lika.
2. För (ca) 100 år sedan stavades Av i Sverige: Af
Vem - hvem
Osv.
Jag tror också att det blev folkstorm då: "Vilken diskriminering mot F, tycker ni Viktor är bättre än Fredrik?!"

Jag hoppas min poäng blivit presenterad: språk utvecklas hela tiden. Vem tycker Inte att "hen" är lättare och smidigare än att skriva om könet är okänt än "han/hon"?
Det känns som att de som utnämner sig som "svenska språkets riddare" egentligen sov på svenska lektionerna. Hitta bättre argument för just nu gör ni bort er så pinsamt mycket...


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0